Saturday, August 13, 2011

Keracunan Makanan di Bulan Ramadhan !!!


hmmm...hallllaaooo..! Ape khabar suma nye yiiii ??
okay entry kali nie keracunan makanan..ya..mcm pelik kan..takkan bulan puasa pun ada ??
hahaha...siapa kata takda...aku adalah salah seorang insan yg terkena keracunan makanan nie..
peh sumpah seksa...dpt lak time2 bln puasa nie..lagi la azab..dgn muntah-muntah nya...
dgn cirit-birit nya..sampai dah takda isi aku nk keluar kan time tu...sebab tak selera nak makan apa2..memang melepek je aku kat atas tilam macam bangkai hidup..haha..aku kena pd tanggal 9/8/2011 ... time nie baru masuk puasa yg ke 9...mcm hari2 selalu..aku beli juadah berbuka di bazaar ramadhan berdekatan..dh berbuka smua slmat la..then bila tiba time sahur..aku dh mula rasa2 mual...rasa2 loya semacam..then aku biar kan aja...balik dr kelas pd 10/8/2011...bermula la detik hitam..di mana keadaan menjadi series..tgh sedap tidur..tiba-tiba terjaga..! lintang pukang wei lari maksud toilet...cirit....pergghhh...dah macam coklat cair pun ada..then selesai cirit...aku sambung berehat2 di katil...menggigil2 secara tiba2 wei..sejuk..badan jd panas..setengah jam lepas tu...berderu lagi ke tandas...naahhhh hammmiikkk ! muntah segala isi yg ada...penuh satu mangkuk jamban...pergghhh..aku gagah kan lagi..aku sambung tido aku..dlm pukul 6 ptg hari yg sama..bdk2 rumah aku kejut kan aku ajak berbuka luar...time tu aku dah tak larat...nak bercakap pun suara tak keluar...hahaha..totally weak yaw...then aku trus trtidur...sedar2 dah pukul 830 malam..aku bangun berbuka puasa dgn air masak dlu...then aku mandi...suma..aku cuba nak makan apa sikit...try la sumbat kurma dgn biskut..mula2 mcm okay...tak lama lepas tu...bluueerrrrkkkk...keluar balik..so tanpa banyak cakap..dgn bantuan kawan2 g klinik..doktor kata keracunan makanan...dpt ubat suma..tp malang nya aku lupa mintak MC..adoiyai...tak pasal2 nak kena beli MC sebab pd 11/8/2011 bermula dr jam 2pg lepas makan ubat semua...aku just tersadai tak mampu buat apa2...di tilam aku...perrgghhh...memang seksa doh..muntah-muntah nie..cirit boleh tahan ag...muntah perit weyh..sumpah serik...tak psl jd kurus kering balik aku nie..hasil dr muntah-muntah dan cirit-birit yg sungguh jaya nya ini... =D

MORAL DI SINI  : BERHATI-HATI DLM MEMILIH MAKANAN..PASTIKAN IANYA BERSIH..DAH ELOK...SBB KERACUNAN MAKANAN NIE..BOLEH JUGAK MENYEBABKAN MAUT..HEHE..DAN..KEPADA PARA PENJUAL..TOLONG LA IKHLAS DALAM MENIAGA YE..JGN LA MENIPU..TERANIAYA ORANG LAIN =) ... SELAMAT BERPUASA !! =D